الأخبار
داليا جمال
أما قبل -إعلام كوكب المريخ !

‎تفتق ذهن المسئولين عن الإعلام في مصر عن فكره عبقريه ، سابقه لزمانها وعصرها وأوانها، فقد قرروا إسعاد الشعب المصري الذي لم يجد من يحنو عليه ، واللي عمره ما راح المريخ ولا شاف جماله ، أنهم يجيبوله المريخ لحد عنده ، من غير سفر ولا وجع قلب ..وأهو الشعب يتدلع وينوبه حاجه من ريحة المريخ ... فلم يجدوا أروع من استيراد إعلاميين من المريخ..مايعرفوش حاجه عن الأرض ولا ليهم علاقه بحياة أهلها وخصوصا بالمصريين !
‎ولذلك لم أندهش أبدا عندما أطل علينا إعلامي من المريخ علي قناه فضائيه ينتقد المصريين ويقولهم عاوز أعرف جبتوا منين مليار جنيه أكلتو بيهم فسيخ في شم النسيم ! وطبعا هذا الكائن له عذره لأنه من أهل المريخ..لا عمره أكل الفسيخ ولا يعرف أنه لو قسم مليار جنيه علي 96 مليون مصري يبقي نصيب كل فرد 11جنيها بس علي أكله يتيمه بياكلوها من السنه للسنه !
‎لكن لم يتوقف هذا الكائن المريخي عند هذا الحد ، بل ظهر مرة أخري ينتقد ارتداء المصليين للجلباب الأبيض والسبحه وتعطرهم أثناء إستعدادهم لصلاة الجمعه !! وده بالتأكيد لأنهم عنده في المريخ بيصلوا بالمايوه !
‎وكله كوم والإعلاميه المريخيه اللي ظهرت علي فضائيه تانيه وهي بتعلم الناس الأدب.. وتقولهم أن أكل الرز مضر بالصحه وبيسبب السمنة، وممكن يعملوا محشي بالمكرونه !! وطبعا عذرتها لأنها مش من أهل الكوكب...وجايه من المريخ وتجهل أن في مصر والدول العربيه بيعملوا المحشي من الرز..وان الرز طعام الفقراء...وكمان تجهل إن الإعلام في أصله هو تنوير وتثقيف للعقول...ونشر للحقائق.. وعلم وفن يجب أن يعمل به المتخصصون والخبراء.. وليس فهلوه و تقديم أي كلام ، وليس مجالا للجهلاء وعديمي الموهبه المتطاولين علي المصريين !!
‎ولهذا أنصح الساده القائمين علي الإعلام في مصر الإكتفاء بهذا القدر من الإعلاميين المريخيين ، فقد فشلوا في مهمتهم بجداره ، فلا قدموا ثقافه ولا ترفيه ، وشوهوا وجه الحكومة في عيون الشعب بدلا من تجميله ، وهبطوا بمستوي فكر وعقل الجماهير ! و استفزوا المصريين حتي كرهوهم في الإعلام والإعلاميين في بلدهم ، وشوهوا كل ماكان جميلا في حياتنا...وقبضوا ملايين خساره فيهم.. لذا فليسقط كل اعلام المريخ.
تعليقات
اقرأ ايضا
الصحف